Over ons

Werken volgens kernwaarden

“In mijn hele loopbaan heb ik mij gefocused op 5 belangrijke bedrijfswaarden.
Dit is precies wat ik wil blijven doen voor mijn consulting klanten”

Verantwoordelijkheid opnemen

Als manager vind ik dit één van de belangrijkste waarden. Je bent uiteindelijk verantwoordelijk voor vele mensen. “Het was niet mijn fout” mag nooit door een manager als excuus gebruikt worden, enkel het eindresultaat telt.

In missies voor mijn klanten, vind ik het ondersteunen van het management van heel groot belang. Ik ben me bewust van hun eindverantwoordelijkheid en wil hen de tools geven om deze waar te maken.

Als Managing Director vond ik het meestal niet moeilijk om blabla te onderscheiden van waardevolle informatie. Deze test zal ik steeds op mezelf toepasen.

Visie bepalen, uitstralen en vorm geven

Continu kijken naar wat de toekomst kan brengen, gebaseerd op een grondige analyse van wat er vandaag speelt, is een heel belangrijke rol van een manager. Als je ziet wat er kan komen, dan kan je tijdig anticiperen. De slogan: “we geloven niet in geluk”, maar wel in “anticipation meets opportunity” is mij op het hart geschreven.

“Marktanalyses maken of samenvatten, konkurrentie analyses uitvoeren, SWOT analyses van het eigen bedrijf, een meeting leiden over deze themas met een grote groep managers, dat is iets wat ik heel graag doe en ook al veel gedaan heb.

Een lange termijn visie of plan, hoeft niet lang te zijn. Hoe groter de sectorkennis waarop ze gebaseerd is, hoe korter en krachtiger het plan kan zijn. De sterkste plannen die ik ooit gezien of mee bepaald heb, stonden op een paar A4tjes.”

Mensen laten groeien

“Geef ze water en licht, en laat ze bloeien”. Deze spreuk over bloemen gaat ook op voor onze mensen. Dat is het altijd al geweest, maar in de krappe arbeidsmarkt van vandaag is het van nog groter belang om je goede mensen te kunnen houden.

Dit is een gespecialiseerd thema, waar ik niet echt advies in kan geven. Wel heb ik vele bedrijven gezien waar het slecht aangepakt worden, en enkele die er goede resultaten mee haalden. Ook herken ik snel situaties waar talenten miskend worden. Bedrijfsvloeren zijn immers bezaaid met vooroordelen over mensen en zo wordt er heel veel talent verkwist.

Processen optimaliseren en ze laten leven

Procesoptimalisatie is de basis van een goede bedrijfsvoering. Soepele processen, met een juiste dosis van documentatie maar voornamelijk met veel metingen of KPI’s, communicatie en training, zijn de basis voor gelukkige werknemers en tevreden klanten.

Het laten leven van een ISO 9001 systeem kan een heel goed middel zijn om processen te optimaliseren. Jammer genoeg stel ik vast dat veel CEO’s de ISO 9001 principes niet echt kennen. Bij kwaliteitsissues wordt dan ook dikwijls gegrepen naar de klassieke middelen zoals mensen ontslagen of nieuwe IT programma’s invoeren terwijl juist het ondersteunen van het middle management in processoptimalisatie de sleutel is tot succes.

Technologie omarmen

De inzet van technologie drijft de economie en onderscheidt de sterke van de zwakke spelers. Hier als bedrijfsmanagement goed mee omgaan is de sleutel tot succes, maar het is tegelijkertijd één van de grootste uitdagingen.

De keuze maken van een goed IT systeem, is absoluut heel belangrijk. Goed project management is hier essentieel om tot een goed resultaat te komen. Een tweede criterium is het vinden van de juiste IT partner, in house of extern alhoewel mijn ervaring aangeeft dat je een vogel bent voor de kat, als je niet binnen je bedrijf een sterke IT kern aanwezig hebt.

odiss

Filip Van himbeeck

+32 468 41 66 92

filip@odiss.be

Certificates

  • CISSP – ISC2
  • Lead Auditor ISO 27001 – DNV
  • Lead Auditor ISO 9001 – Bureau Veritas
  • Certified Trainer PECB
  • Lead Implementor ISO 27001 – PECB
  • Green Belt – Udemy
  • EU GDPR DPO – Advisera
  • Prince 2 Practitioner – Axelos